Blogikirjoitukset

Tissarin sukuseuran kotisivut

Keskiviikko 22.7.2015 klo 19.45 - Veikko Tissari

Kuluva ja sitä seuraava vuosi tulevat olemaan vilkkaita Tissarin sukuseurassa. Elokuussa on sukukokous Ruokomäen Kylätalossa Kangasniemellä, sukukirja Kangasniemen sukuhaarasta tulee painosta ensi vuoden kesäkuussa ja sukuseuran 35-vuotisjuhla sekä sukukirjan julkistamistilaisuus pidetään Kangasniemellä myöhemmin kesällä. Ja juuri nyt olet mahdollisesti avannut ensi kertaa sukuseuran uusitut kotisivut.

Suomen Sukututkimusseura ja Kotisivukone ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka ansiosta sukuseurat ja seuran jäsenet voivat avata vaivattomasti omat kotisivut. Kotisivukoneeseen on toteutettu sukuseuroille räätälöity sivupohja, joka sopi hyvin myös meidän tarpeisiimme. Toki kotisivujen tekeminen vaatii perehtymistä ja puurtamista varsinkin aloittelijalta. Onneksi poikani Tommi oli alkuvaiheessa minua opastamassa, ja myöhemminkin sain häneltä konsulttiapua puhelimitse ja sähköpostitse. Iso kiitos hänelle.

Sukuseuran kotisivut eivät valmistu eikä niiden pidäkään valmistua koskaan, koska silloin elettäisiin pysähtyneisyyden aikaa. Kotisivujen pitää päivittyä jatkuvasti ja niiden tulee olla interaktiivinen tiedonvälityskanava seuran ja sen jäsenten välillä. Jos huomaat asiavirheitä kotisivuilla, niin ilmoita niistä. Tärkeää myös on, että pidät omat yhteystietosi ajan tasalla. Se onnistuu helposti ”Sukututkimus”-valikon alla olevasta ”Omat tietosi”-linkistä.

Nyt avatuissa sivuissa keskeneräisenä ja edelleen täydentyvänä on ”Kuvagalleria”. Suomessa yksityisyyden suoja on verrattain tiukka, mistä johtuen esimerkiksi valokuvien julkaisemiseen pitäisi saada kuvattavien lupa. Käytännössä tämä on mahdotonta, joten talonpoikaisjärjen käyttö lienee sallittua. Kuvagallerian kuvissa olen noudattanut periaatetta, että edesmenneiden ihmisten etu- ja sukunimet olen kuvateksteissä julkaissut, elossa olevista olen käyttänyt vain etunimiä. Tuntuisi hieman oudolta, jos valokuvissa ei olisi tekstejä eikä ihmisiä voisi tunnistaa. Sukuseurassahan on tarkoitus oppia tuntemaan muita suvun jäseniä.

Jos huomaat kuvagalleriassa sellaisen kuvan, jonka haluat sieltä pois tai josta haluat poistaa nimesi, ilmoita siitä minulle. Toisaalta jos nimesi puuttuu jostakin kuvasta ja haluat sen mainittavan, niin ilmoita siitäkin minulle. Voit myös lähettää minulle valokuvia, joita haluat julkistaa kuvagalleriassa. Kuvien lähettäminen käy sähköisesti tai kirjeitse.

Tällä blogisivulla olevia kirjoituksia voit kommentoida klikkaamalla blogikirjoituksen alla olevaa linkkiä. Toivon aktiivista ajatusten vaihtoa.

Sukuterveisin!

Veikko Tissari