Suvun historiaa

Muutamien vielä elävien suvun jäsenten muistissa on säilynyt perimätieto, että vuosisatoja sitten olisi Venäjän ja Karjalan kautta tullut Unkarista Kangasniemelle kauppamies, jolla olisi ollut sama nimi kuin Tonavan sivujoella, Tisza-joella. On kuitenkin huomattava, että tällaista perimätietoa ei voida koskaan näyttää toteen. Pidettäköön sitä vain ajatusten taustalla yhtenä mahdollisena vaihtoehtona Tissarin suvun alkulähteistä.

Jorma Tissarin kokoaman sukukirjan mukaan Kangasniemi näyttää jo 1500-luvulta olleen Tissarin suvun kantakoti, eritoten Salmenkylä, jonka keskeistä osaa nimitetään edelleenkin Tissarinkyläksi, ja Kauppilan kylä. Tissareita asui Kangasniemellä 1760-luvulle tultaessa talollisina Salmenkylässä ja Kauppilassa, torppareina tai loisina Hokankylässä, Synsiössä ja Suurolassa. Kaksi kolmannesta suvun jäsenistä asuu nähtävästi vieläkin historiallisen Savon alueella. Eniten sukuun kuuluvia elää edelleenkin Kangasniemellä. Toinen vahva sukuhaara on Pielavedellä.

Suvun nimi esiintyy asiakirjoissa sukututkimusten mukaan ensi kerran vuoden 1629 väenottoluettelossa, jossa mainitaan Matz Tissarj. Myöhemmissä asiakirjoissa hänen nimekseen on mainittu Madz Madzsson Tissarj (Matti Matinpoika Tissari). Syntymäajaksi voidaan olettaa noin 1570-1590. Suvun kantaisänä on siten pidettävä Matti Matinpoika Tissarin isää. Poikansa nimen mukaan päätellen hänen nimensä on ollut Madz Tissarj. Hän on ilmeisesti syntynyt noin 1540-1560.

Matti Matinpoika Tissarin (s. noin 1570-1590) pojista Matti Matinpoika Tissari nuoremmasta (s. noin 1610-1615) polveutuu suvun ensimmäinen kantahaara, Paavo Matinpoika Tissarista (s. noin 1610-1625) toinen kantahaara ja Lauri Matinpoika Tissarista (haud. 1696) mahdollisesti kolmas kantahaara.

Mikkelin maakunta-arkistossa on säilynyt Tissarin suvun ainutlaatuinen sukutaulu, joka on ollut Kangasniemen kihlakunnanoikeudessa esillä 1797 käsiteltäessä Kauppilan 2 ¾ veromarkan kruununtilan n:o 2 hallintasuhteita. Sukutaulussa on lähtöhenkilönä suvun toisesta kantahaarasta polveutunut Mattz Påhlsson Tissarj (Matti Paavonpoika Tissari), syntynyt noin 1644, haudattu 4.2.1728. Hän hallitsi yksin 1710 lähtien Matti Ollinpoika Kauppiselta autioksi jäänyttä Kauppilan kruununtilaa Kangasniemellä.

Matti Paavonpojan lapsista on sukutauluun merkitty kolme poikaa: Matts (Matti), Lars (Lauri) ja Påhl (Paavo). Mainittakoon, että presidentti Urho Kekkonen oli äitinsä puolelta Paavon jälkeläisiä.

Tissarin suvun poikalapsien suosituimpina niminä näyttää myöhempinä vuosinakin olleen juuri Matti, Lauri ja Paavo.

Sukutaulu 1797

Sukutaulu vuodelta 1797

Mikkelin maakunta-arkistossa on säilynyt Tissarin suvun ainutlaatuinen sukutaulu, joka on ollut Kangasniemen kihlakunnanoikeudessa esillä 1797 käsiteltäessä Kauppilan 2 ¾ veromarkan kruununtilan N:o 2 hallintasuhteita.
Sukutaulussa on lähtöhenkilönä Mattz Påhlsson Tijssarj / Matti Paavonpoika Tissari syntynyt noin 1644, haudattu 4.2.1728. Hän hallitsi yksin 1710 lähtien Matti Ollinpoika Kauppiselta autioksi jäänyttä Kauppilan kruununtilaa Kangasniemellä.

Matin jälkeläisistä on sukutaulussa mainittu ne, joilla 1797 mennessä oli ollut hallintaosuus Kauppilan tilaan. Osuudet tuona vuonna on merkitty tauluun. Matti Paavonpojan sukutaulussa mainitulla pojalla Matilla ja tämän lapsilla ei kuitenkaan ollut osuutta Kauppilaan "köyhyyden takia".

Matti Paavonpojan lapsista on sukutauluun merkitty kolme poikaa: Lauri/ Lars, edellä mainittu "köyhä Matti/ Matts" ja Paavo/ Påhl.

Lauri Matinpoika syntynyt noin 1685, kuollut 1745. Hänen poikiaan olivat Pekka/ Petter ja Mikko/ Michel.
"Köyhän Matti Matinpojan" syntynyt noin 1683, kuollut 1742. Hänen lapsistaan on mainittu neljä: Elias ja Juho/ Johan kumpikin kuolleet sekä Taneli/ Daniel ja Kaisa/ Caisa, osattomia tilasta hekin.
Paavo Matinpoika syntynyt noin 1689, kuollut 1757. Hänen poikiaan olivat Erkki/ Eric ja Matti/ Matts.

Pekka Laurinpojan syntynyt  noin 1722-23, kuollut 1773. Hänen lapsistaan esiintyvät sukutaulussa Sakari/ Zachris syntynyt 1753 ja Samuli/ Samuel syntynyt 1756-57.
Mikko/ Michel Laurinpojan syntynyt noin 1724-25, kuollut 1773. Hänen lapsistaan Heikki/ Henric syntynyt 1753 joka oli naimisissa Maria Hokkasen kanssa. Eelin/ Elin syntynyt 1755 joka oli naimisissa Heikki Ylösen/ Henric Ylöin kanssa ja Lauri/ Lars syntynyt 1771.

Erkki Paavonpojalla syntynyt noin 1729-30 oli kaksi poikaa Paavo/ Påhl syntynyt  1750 ja Erkki/ Eric syntynyt 1754 joka kuoli yhdessä vaimonsa Maria Laitisen/ Laitin kanssa.
Matti Paavonpojalla syntynyt 1716 oli myös kaksi poikaa Erkki/Eric syntynyt 1755 ja Paavo/ Påhl syntynyt 1742.

Sukutaulussa on vielä mainittu Heikki Mikonpoika Tissarin syntynyt 1753 ja Maria Hokkasen/ Hockain lapset Sakari Heikinpoika/ Zachris Henricsson syntynyt 1784 ja Helena Heikintytär syntynyt  noin 1789-90 ja Anna Heikintytär syntynyt 1781.

Erkki Erkinpoika/ Eric Ericsson Tissarilla syntynyt 1754 oli poika Yrjö/Jöran.

Kaikkiaan sukutauluun on merkitty 25 suvun jäsentä 3- 5 polvessa.